21 mar 2016

Kanapka może być zdrowa!

Nie masz pomysłu na śniadanie? Owsianka, jogurt naturalny i jajecznica Ci się już przejadły? Zrób kanapkę, super-kanapkę. Kanapka nie musi być nudna i może być zdrowa! Co na nią położyć, żeby oprócz świetnych walorów smakowych zapewniła nam dużo wartości odżywczych? Sprawdź i wypróbuj a gwarantuję Ci, że kanapka przestanie Ci się kojarzyć z kawałkiem chleba i wędliną o wątpliwej zawartości i jakości mięsa!




Przepis na super-kanapkę ze zdjęcia:
-chleb rycerski
-oliwa z oliwek
-sałata
-roszponka
-radicchio (cykoria sałatowa)
-pierś z indyka opanierowana
-jajko z wody
-kiełki rzodkiewki
-pomidor
-ser żółty

Wiem. Sporo tego, ale dzięki takiej ilości różnych składników nasze śniadanie będzie miało więcej wartości i na dłużej nas zasyci. W końcu w odżywianiu nie chodzi tylko o to, żeby się nażreć. Owszem zdarza mi się zjeść coś na szybko i to coś czasami, to byle co, ale taki byle jaki posiłek nie sprawia mi przyjemności  a tylko zapycha. Często niestety brakuje czasu, ale jeśli tylko go mamy, to warto jednak przygotować sobie coś wartościowszego.


Co i dlaczego warto wrzucić na kanapkę?

Kiełki

Świeże kiełki obfitują w wartościowe białka i kwasy tłuszczowe omega-3, są bogate w błonnik, mikroelementy, sole mineralne oraz witaminy. Działają przeciw nowotworowo. Ze względu na enzymy w nich zawarte ułatwiają trawienie. Białka, tłuszcze i węglowodany w kiełkach są łatwo przyswajalne.
Przykładowo kiełki brokuła zawierają wolne rodniki - sulforafany, lucerny dużo białka i żelaza, a soczewicy kwas foliowy. Oczywiście zalet kiełków jest dużo więcej, a każdy rodzaj jest bardzo wartościowy. Co jest ciekawe, to fakt, że w kiełkach możemy znaleźć wartościowe składniki w nawet dwudziestokrotnie większym stężeniu niż w dojrzałej roślinie przy czym są dużo mniej kaloryczne i stanowią świetne uzupełnienie posiłku.


Jajko

Jajko zawierają dużo wody, ok. 13% białka , tłuszcze (w tym prawie 4% cennych tłuszczów nienasyconych) oraz węglowodany. Jajka są źródłem witamin A, D, E, K oraz B2 i B12. Białko jajka jest pełnowartościowe, zawiera wszystkie niezbędne dla funkcjonowania organizmu aminokwasy. Jest również źródłem wapnia, żelaza, magnezu, fosforu i potasu.. Żółtko zawiera lecytynę, która nie pozwala, by cholesterol odkładał się na ścianach naczyń krwionośnych, a także luteinę, chroniącą przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym i korzystnie wpływającą na wzrok.


Ser żółty

Jest bardzo kaloryczny,ma sporą zawartość tłuszczu i soli, ale jest on jednym z lepszych źródeł białka i wapnia. Ser żółty utrzymuje właściwe pH w ustach. Dodatkowo zawiera cynk, który wzmacnia włosy i paznokcie. nim cynk działa wzmacniająco na włosy, zapobiegając ich wypadaniu, a także przyczynia się do zachowanie ładnego wyglądu paznokci. Jedzony z umiarem na pewno nam nie zaszkodzi.


Mozzarella

Mozzarella ma mnóstwo wapnia, ta dobra może jej zawierać nawet ponad 700 mg na 100 g. Walorem mozzarelli jest także korzystny stosunek wapnia do fosforu. Jest również dobrym źródłem witaminy B12 i selenu. Mozzarella jest głownie źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych, ale część nich stanowią kwasy krótko- i średniołańcuchowe wykazujące korzystny wpływ na nasz organizm. Mozzarella zawiera także sprzężone diety kwasu linolowego, czyli popularne CLA – składnik preparatów odchudzających. Oprócz tego dostarcza także pewnej dawki fosfolipidów korzystnie wpływających na układ nerwowy, gospodarkę energetyczna i funkcjonowanie wątroby.


Pomidor

Pomidory zawierają likopen, jest on najsilniejszym antyutleniaczem z grupy karetonoidów i nie ginie on w obróbce cieplnej, a w przetworach jest go nawet 2-3 razy więcej. Pomidory zapobiegają miażdżycy i zawałom ze względu na kwasy, pektyny i likopen. Mają działanie antynowotworowe. Zawierają dużo potasu i witaminę C. Pomidory są również źródłem błonnika, bromu oraz witaminy A i E.


Sałata

Jest źródłem chlorofilu, który ma działanie bakteriobójcze i przyspiesza gojenie. Zawiera luteinę i zeaksantynę, silne przeciwutleniacze, które chronią przed zwyrodnieniem plamki żółtej. Dostarcza też antynowotworowych indoli, kwasu foliowego i witamin B wzmacniających system nerwowy, zmniejszających ryzyko jego wad u płodu. Ma tez dużo witaminy E i C, potas, żelazo, mangan, magnez, kwasy organiczne. Usprawnia trawienie i odkwasza organizm.


Roszponka

Roszponka działa pobudzająco na trawienie i kojąco na system nerwowy, ma również działanie uspokajające. To świetne źródło witamin: beta karotenu (prowitaminy A), C, B6 a także witamin B1 i B2 oraz soli mineralnych: Jest ona bogata w żelazo, potas, mangan, miedź a także cynu i wapń. Roszponka jes niskoglikemiczna, więc jest świetnym rozwiązaniem dla cukrzyków.


A Ty co wrzucasz na swoją super-kanapkę?

Jak już tu jesteś, to zajrzyj również tu:

O INDEKSIE GLIKEMICZNYM SŁÓW KILKA - ważne nie tylko dla glikemików

9 komentarzy:

  1. U nas ostatnio króluje bio chlebek z guacamole, jajkiem poche (klasycznie płynnym dla Mateusza, dla mnie na półtwardo), kiełki, szczypiorek i papryka :-) mniaaaam! Chociaż ja też lubię takie z domowym twarożkiem lub typowo wiosenną - z dużą ilością warzyw.

    Patka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A gdzie taki kupujecie? Nigdy nie próbowałam. Zawsze to coś nowego ;) ja takie jajko robię w mikrofali w wodzie, bo tak szybciej :)

      Usuń
    2. W lidlu. To są takie dwie, kwadratowe złączone ze sobą kromki sporych rozmiarów. Samemu się je rozdziela rękami, bo wstępnie są przekrojone. Jak do śniadania dla dwóch osób to cena znośna, ale w porównaniu z bochenkiem chleba wygórowana. Patka

      Usuń
  2. Super ale Nie moge chleba! I Od ponad Roku go Nie Jem... Ale Mam alternatywe :) o tym bedzie w kolejnym poscie Pzdr

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czekam na post. Zawsze możesz piec bezglutenowy ;)

      Usuń
  3. Kiełki to podstawa jeśli chodzi o kanapki u mnie. Rzadko jem pieczywo ale jak już po nie sięgam to koniecznie z jakąś pastą warzywną/pasztetem sojowym jako bazą, najczęściej własnej roboty. O, albo tofu, wędzone, marynowane, naturalne, z ziołami albo chilli! Narobiłaś mi strasznego apetytu ale wrzucaj częściej takie posty, smakowicie się czyta! Biegnę do lodówki, mozzarella mnie wzywa :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznam szczerze, że nigdy nie jadłam tofu :)

      Usuń
  4. Trochę wygląda jak śniadanie jakie syn nam zaserwował w Anglii. Anglicy uwielbiają jajka w koszulce, trochę z tym roboty, ale wygląda mniam, mniam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja takie jajka wbijam do wody i gotuję w mikrofali. Szybciutko, tylko trzeba uważać, żeby jajka nie rozsadziło, bo potem sporo sprzątania :)

      Usuń