8 sty 2016

Ile na prawdę możesz schudnąć w ciągu tygodnia?

Tematyka odchudzania jest jak najbardziej aktualna cały rok, nie tylko przed latem. Dawno nie pisałam o diecie, więc dziś dowiesz się ile tłuszczu jesteś w stanie tak na prawdę spalić w ciągu tygodnia, nie paląc jednocześnie tkanki mięśniowej.
 
Źródło



Jeśli o diety idzie najrozsądniejszym i najzdrowszym rozwiązaniem zawsze jest konsultacja u dobrego dietetyka. Dobrze zbilansowana i skomponowana dieta to podstawa. Dziś jednak spalanie tłuszczu przeliczymy na kalorie, a wiadomo, że ich deficyt możemy osiągnąć nie tylko mniej kalorycznym żywieniem, ale i ćwiczeniami.

Po pierwsze, żeby opisać zjawisko spalania tkanki tłuszczowej należy powiedzieć ile kalorii przekłada się na kilogram tej właśnie tkanki. Wartości są różne w zależności od tego czy chcemy przytyć, czy schudnąć. Wartość energetyczna kilograma tłuszczu spożywanego wynosi 9000 kcal. Tego zawartego w organizmie jest niższa o 13% i wynosi 7800 kcal. Żeby stracić kg tłuszczu musimy zatem stworzyć deficyt 7800 kcal.


1. W ciągu doby naturalnie możesz spalić maksymalnie 69 kcal/kg tkanki tłuszczowej.

Jest to niezależne od tego czy jesteś kobietą, czy mężczyzną. I nie ważne ile ważysz, więcej naturalnie nie jesteś w stanie spalić.
I tutaj, żeby dokładnie określić ile tłuszczu możemy spalić niezbędne jest określenie ile tkanki tłuszczowej faktycznie mamy.

Źródło

2. Czy masa ciała ma znaczenie?

Najczęściej tak, ponieważ większa masa ciała często wiąże się z większą ilością tkanki tłuszczowej. Im większa jest ilość tkanki tłuszczowej, tym szybciej możemy schudnąć.


Przykładowo mając 10 kg tłuszczu możemy w ciągu doby uzyskać z niego 690 kcal. (10x69)

Tygodniowo daje to 4830 kcal.
Inny przypadek to 30 kg tłuszczu, które daje nam możliwość uzyskania  2070 kcal/dobę, a tygodniowo aż 14490 kcal.


3. Więc ile tłuszczu mogę spalić w ciągu tygodnia?

Wystarczy obliczyć  możliwość uzyskania energii z tłuszczu w naszym organizmie i podzielić przez wartość energetyczną tłuszczu (7800 kcal).

1. 4830 / 7800 = (ok) 0,62 kg
2. 14490 / 7800 = (ok) 1,86 kg

Tyle kg tłuszczu mogą zrzucić dwie różne osoby:
Osoba z 10 kg tłuszczu może tygodniowo zrzucić go tylko ok 0,62 kg. 
Osoba z 30 kg tłuszczu zaś w ciągu tygodnia może zrzucić zaś 1,86 kg tłuszczu.

(Pozostaje jeszcze kwestia utraty wody i oczyszczania jelit, dlatego na początku odchudzania na wadze traci się najwięcej.)



 4. Co daje nam ta wiedza?

Przede wszystkim pomoże ustalić odpowiedni dla nas bilans kaloryczny. Jeśli okaże się, że chudniemy zbyt szybko, to z pewnością tracimy oprócz tłuszczu również tkankę mięśniową. Może się również okazać, że wcale nie potrzebna nam dieta cud, a wystarczy jedynie odrzucić kilka produktów z jadłospisu. 

Źródło

Przed wybraniem się do dietetyka warto wcześniej przynajmniej tydzień jeść jak dotychczas i zapisywać i ważyć swoje posiłki. Pomoże to określić ilość spożywanych kalorii dotychczas oraz zmianę sposobu żywienia, bowiem są ludzie, którzy jedzą bardzo mało i tyją w takim samym tempie jak inni, którzy jedzą 3 razy tyle.



Polecam również 3 inne artykuły mocno związane z odchudzaniem:

Możesz jeść węglowodany na noc i nie utyć!? #MityDietetyczne vol.1

Jak zacząć chudnąć bez dietetyka i drastycznej zmiany diety?

O indeksie glikemicznym słów kilka 


Jeśli podobał Ci się artykuł puść dalej w świat, żeby większa liczba osób mogła go odnaleźć i z niego skorzystać. Like it! i udostępnienia mile widziane :)

12 komentarzy:

  1. Kiedyś kombinowalam z Dukanem - ale to był jakiś hardcore. Na wadze po tygodniu było mniej o 5 kg ale wiadomo - wooodaaa.... i NIE ZDROWO

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dieta Dukana jest skuteczna, ale niestety jest uboga w pewne składniki, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wszystkie monodiety mogą być fatalne w skutkach. Po diecie typowo białkowej mogą pojawić się problemy, np. z nerkami. Dobra dieta musi zawierać wszystkie niezbędne składniki i musi być dobrze zbilansowana. Najpierw badania, dietetyk i dopiero odchudzanie. Poza tym dla lepszych efektów należałoby również zacząć ćwiczyć :) Pozdrawiam!

      Usuń
  2. Ja na Dukanie schudłam 28 kg, a potem leczyłam się na nerki :(
    Teraz wolę wolniej, ale na dłużej i zdroworozsądkowo.
    Odpowiednia ilość snu, ćwiczenia, dieta i efekty będą.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdrowie najważniejsze, a szybkie efekty nie są go warte.
      Odchudzanie poza tym powinno przede wszystkim się wiązać ze zmianą nawyków żywieniowych i zmianą trybu życia, a nie efektem samym w sobie. Efekty będą, ale na nie warto zaczekać.

      Usuń
  3. Dokladnie to wszystko to jest nowy styl zycia a tymczasowe rozwiazania - takowych nie ma ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dlatego najpierw trzeba zacząć od stopniowych zmian w nawykach. Mój znajomy sam w sobie się zaparł, zaczął ćwiczyć i zmienił nawyki żywieniowe i widać ogromną różnicę!

      Usuń
  4. Wydaje mi sie, ze najwazniejsze to znalezc balans, sprobowac odnalezc radosc w aktywnosci fizycznej i zdrowym, racjonalnym odzywianiu a wtedy wszystko przyjdzie z czasem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przede wszystkim dbać o siebie, bo w końcu to nie tylko sylwetka, ale i zdrowie :)

      Usuń
  5. Ja nie jestem za żadną dietą. Wolę wprowadzać do swojego życia zdrowe nawyki dzięki czemu chudnie i zdrowieje się długoterminowo, a nie na pewien okres.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie uważam, że są diety uniwersalne. Zdrowa dieta ułożona przez dietetyka, to ciągłe konsultacje z nim i stopniowe wprowadzanie właśnie tych zdrowych nawyków. Masz rację :)

      Usuń
  6. Praktyczne porady :) W zeszłym roku udało mi się zmienić całkowicie diete i wprowadzić ćwiczenia co poskutkowało utratą 17 kg, ale niestety po zabraniu ćwiczeń w ciągu pół roku 5 kg znów wróciło :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To i tak dużo Ci zostało tych utraconych kilogramów. Staraj się powrócić do formy sprzed pół roku, sama wiesz jak trudno jest to osiągnąć a łatwo zaprzepaścić :)

      Usuń