12 kwi 2015

O indeksie glikemicznym słów kilka


Indeks glikemiczny oznacza jak szybko po spożyciu danego produktu wzrasta poziom glukozy we krwi.

Nadmierne spożywanie produktów o wysokim indeksie glikemicznym wiąże się z otyłością, cukrzycą i chorobami układu krążenia. 

Zadbaj o siebie zmniejsz IG!


Jak można zmniejszyć indeks glikemiczny?

Produkty poddawane obróbce w wyższych temperaturach, dłuższy czas i w wodzie mają wyższy IG.

Zmniejszyć indeks glikemiczny możemy poprzez: nierozdrabnianie produktów, gotowanie na parze, obróbkę pod ciśnieniem, gotowanie ryżu lub makaronu al dente i przelewanie zimną wodą, uprzednie mrożenie lub schładzanie pokarmów przed przygotowaniem. Dodatkowo warto odrzucić owoce mączyste, takie jak banany czy jabłka jeśli są przejrzałe.


źródło


Jak bardzo można zmniejszyć IG?

Zielone banany maja IG około 40, kiedy dojrzewają, jego wartość podnosi się do 65.
Soczewica trzymana przez dobę w lodówce przed przygotowaniem ma niższy od 10 do 15 indeks glikemiczny od tej ugotowanej od razu.
Makaron ugotowany al dente z pełnej pszenicy ma 40 GI, a ten rozgotowany ma GI 60.

Jedyna słuszna odpowiedź to, że można indeks glikemiczny obniżyć ZNACZNIE!


Jakich produktów unikać?

Należy oczywiście unikać produktów o wysokim indeksie glikemicznym. 
Między innymi są to: glukoza, frytki, ryż klejący, mąka biała pszenna, rozgotowany makaron, pieczywo tostowe, napoje izotoniczne, dynia, kaszka kukurydziana, piwo, melon, przejrzałe owoce i wiele, wiele innych. 

źródło

Jakie produkty mają niski indeks glikemiczny?

Są to: łosoś, tuńczyk, jajka, drób, śmietana, wędliny, awokado, brokuły, papryka, szpinak, pęczak, pomidory, ciecierzyca, fasola, itd.


Tutak znajdziesz dużą  tabelę z różnymi produktami i ich indeksem glikemicznym. 
Sprawdź co jesz! Być może czas najwyższy zmienić nawyki żywieniowe.



Źródło zdjęcia tytułowego

3 komentarze:

  1. Taka wiedza jest bardzo przydatna jak chce się schudnąć, bo dużo odchudzających się popełnia błąd wybierając te złe węglowodany. Potem się dziwią, że nie mogą wytrzymać godziny bez podjadania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widzisz, a ja posiadam tę wiedzę i wraz wybieram dużo tych złych :)

      Usuń
  2. Dużo ludzi niestety nawet nie wie, że istnieje coś takiego jak indeks glikemiczny.

    OdpowiedzUsuń