8 sty 2015

Dobre tłuszcze w diecie



Spożywanie dobrych tłuszczy ma zbawienny wpływ na nasz organizm, te złe są bardzo szkodliwe zarówno dla dzieci jak i dla dorosłych. Wybór odpowiedniego źródła tłuszczy w diecie  niemowląt i dzieci do tej pory stanowi dla wielu rodziców nie lada wyzwanie.
 Szacuje się, że nawet 40% posiłków warzywnych robionych w domu dla dzieci poniżej 1 roku życia jest przygotowywana beztłuszczowo. Dobre tłuszcze zawierają Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe, rozpuszczają witaminy A, D, E i K i powinny pokrywajać nawet 45% dziennego zapotrzebowania energetycznego u najmłodszych.  
Nie tylko wybór oleju jest tu ważny. Kluczowy jest sposób jego użycia, bowiem nie każdy olej nadaje się do smażenia czy gotowania.


Tłuszcze zawierają NNKT (w tym omega-3 i omega-6), niezbędne do prawidłowego rozwoju mózgu i centralnego układu nerwowego, prawidłowej koordynacji i rozwoju wzroku. NNKT zwiększają zdolność uczenia się. Wspomagają również pracę serca i rozwój układu krążenia. Kwasy omega 3 i 6 zmniejszają ryzyko zachorowania na miażdżycę, nadciśnienie tętnicze i chorobę wieńcową. Są prekursorami niektórych hormonów, podnoszą odporność organizmu. Dodatkowo działają bardzo korzystnie na skórę, włosy i paznokcie. Tak na prawdę o zaletach jakie przynosi nam przyjmowanie odpowiednich ilości NNKT można by napisać książkę! Ja wymieniłam tylko te, które są najbardziej przez nas odczuwalne. 

Jakie tłuszcze są najlepsze? 

Najlepszy dla niemowląt jest olej rzepakowy, gdyż jest bogatym źródłem kwasów NNKT i nie zmienia smaku potraw. 
Bardzo zdrowa jest również oliwa z oliwek, ta jednak nie wszystkim dzieciom smakuje ze względu na intensywny aromat. 
Do 3 roku życia poleca się również masło, bo ma dużo cholesterolu potrzebnego do prawidłowego wzrostu. 
Tak na prawdę jest dużo dobrych olejów, te 2 pierwsze jednak są szczególnie polecane.

Czego unikać?

Nie należy używać twardych margaryn - zawierają izomery trans, które sprzyjają rozwojowi miażdżycy oraz smalcu. Te tłuszcze są niezdrowe nie tylko dla dzieci, ale i dla dorosłych.


O czym pamiętać?

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe (omega 3 i 6) utleniają się podczas podgrzewania, jedynie jednonienascyone kwasy tłuszczowe (omega-9) mogą być poddawane działaniu wysokich temperatur, nie tracąc przy tym swych właściwości (olej rzepakowy, oliwa z oliwek rafinowane)!
Poddawanie kwasów tłuszczowych wielonienasyconych wysokim temperaturom powoduje powstawanie nadtlenków i wodorotlenków lipidowych, a to przyspiesza zmiany miażdżycowe i nowotworowe w naszym organiźmie oraz zmiany degeneracyjne i procesy starzenia się komórek!



Zatem jaki tłuszcz do czego?


Na zimno (kanapki, sałatki, surówki), wszelkie oleje filtrowane na zimno: 

Masło - do 3 roku życia.
Miękka margaryna wysokiej jakości - powyżej 3 roku życia.
Olej rzepakowy,
Olej sojowy,
Olej słonecznikowy,
Oliwa z oliwek extra vergin,
Olej kukurydziany,
Olej lniany,
Olej z orzechów,
Olej sezamowy, 


Na ciepło (smażenie, pieczenie, gotowanie):

Oliwa z oliwek rafinowana,
Olej rzepakowy,
Olej z pestek winogron - czasami.




Od 7 miesiąca życia należy wprowadzać do diety dziecka ryby, które są dobrym źródłem tłuszczu i wielu innych cennych składników. Najlepiej przyrządzać je na parze lub w folii w piekarniku. Najlepiej jeśli są to ryby dalekomorskie (są ekologiczne, z zrównoważonych połowów i mają mniej zanieczyszczeń, które odkładają się w tłuszczu starszych osobników) jak: łosoś, halibut, śledź, makrela (ale nie wędzona). Warto je podawać dwa do trzech razy w tygodniu.

2 komentarze:

  1. Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że mogę napisać o czymś o czym wielu zapomina lub po prostu nie wie. Dziękuję, postaram się, aby takich było więcej :)

      Usuń